Pesan Rahbar

Sekilas Doa Arafah Imam Husain as dan Doa Arafah Imam Husain as

Doa Arafah (Bahasa Arab: دعاء العرفة ) adalah diantara doa-doa Syiah yang menurut riwayat dibaca oleh Imam Husain as pada hari ke-9 Dzul...

Home » » Qanaah, Harta Yang Tidak Akan Pernah Habis

Qanaah, Harta Yang Tidak Akan Pernah Habis

Written By Unknown on Rabu, 10 Januari 2018 | Januari 10, 2018


Qanaah akan membawa manusia pada kemudahan dan ketenangan jiwanya, dimana bagi mereka yang tidak memiliki qanaah ini maka perasaan kekurangan akan selalu menghantuinya serta matanya tidak akan pernah puas.

Shabestan News Agency, di dalam Al-Qur’an disebutkan bahwa barang siapa yang beriman dan menjalankan amal saleh, maka Allah swt telah janjikan kepadanya dengan memberikan kehidupan yang baik.

Salah satu makna dari kehidupan yang baik sebagaimana yang disebutkan dalam kitab-kitab tafsir ialah qanaah dan ridha terhadap rezeki yang telah Allah swt berikan. Karena kehidupan yang tercampur dengan kerakusan serta ingin sesuatu yang lebih merupakan pangkal dari perbuatan dosa dan mencari rezeki dengan jalan haram, salah satunya dengan merampas hak-hak orang lain.

Qanaah ialah ketika manusia puas atas apa yang dimilikinya dan tidak tamak akan harta dunia, serta tidak menuntut dan mencari harta yang tidak penting baginya.
Qanaah akan membawa manusia pada kemudahan dan ketenangan jiwanya, dimana bagi mereka yang tidak memiliki qanaah ini maka perasaan kekurangan akan selalu menghantuinya serta matanya tidak akan pernah puas.

Oleh sebab itu Imam Ali as menyebut qanaah sebagai modal utama bagi manusia untuk menjalani kehidupan ini, dalam hal ini Rasulullah saww bersabda “Qanaah ialah harta yang tidak akan pernah habis.”

Imam Ali as berkata “ridha-lah terhadap rezeki dan bagian yang telah Allah swt berikan kepadamu, dan jangan pernah melihat pada apa yang dimiliki orang lain, jangan pernah berharap pada apa yang kalian tidak bisa mencapainya, barang siapa yang qanaah maka ia akan puas dan barang siapa yang tidak qanaah maka ia tidak akan pernah merasa puas.”

در قرآن به کسانی که مومن باشند و عمل صالح انجام دهند، از سوی خدا وعده «حیات طیبه» داده شده است، (1) حیات پاک و بی آلایش.

یکی از معانی حیات طیبه که در تفاسیر آمده، قناعت و رضا به رزقی است که خدا قرار داده است(2) چرا که زندگی های آمیخته به حرص و افزون خواهی سر از گناه و درآمدهای حرام و تعدّی به حقوق دیگران در می آورد.

قناعت آن است که انسان به آنچه دارد، قانع باشد و حرص مال دنیا را نخورد و در پی مال و منالی که ضرورت ندارد، نرود و چشم طمع به دست این و آن ندوزد و به سطحی از معیشت که برخوردار از کفاف و عفاف است و زندگی او را آبرومندانه می گذراند، بسنده کند.

در روایات فراوان روی «قناعت به کفاف» تکیه شده است. یعنی بسنده کردن و راضی بودن به آنچه او را کفایت می کند و از تجمل و تشریفات و تکلف های غیرضروری و غصّه آور نهی شده است.

قناعت برای انسان آسودگی خاطر و آرامش روان می آورد و هر که آن را ندارد همیشه احساس کمبود می کند و چشمش سیر نمی شود. از این رو، حضرت علی علیه السلام قناعت را سرمایه ای بزرگ می داند و پیامبر خدا صل الله علیه وآله در حدیث «القِناعَة ُمالٌ لایَنفَد» بر ثروت تمام نشدنی بودن قناعت تاکید می کند. (3)

بررسی زندگی پیامبران الهی نشان می دهد که آنان از روحیه قناعت برخوردار بودند و هرگز در پی تجملات و افزون بر طول و عرض زندگی و ثروت اندوزی نبوده اند. مسلمان مکتبی هم باید همین شیوه را داشته باشد، چشم به ثروت و اندوخته های دیگران ندوزد و همیشه خود را با کسانی مقایسه کند که از او کمتر دارند، تا حالت شکر و سپاس نسبت به داشته هایش پیدا کند.

امیرالمومنین علیه السلام فرموده اند: «به آنچه خداوند روزی تو کرده و قسمت توست راضی باش و به آنچه دیگران دارند، نگاه مکن و آنچه را به آن نمی رسی، تمنا نکن، هر کس قانع باشد سیر می شود و هر کس قانع نباشد هرگز سیر نمی شود».(4)

جبرئیل به حضور پیامبرخدا صل الله علیه وآله رسید و عرضه داشت: خدای متعال به تو سلام می رساند و می فرماید: این صحرای مکه را دوست داری برایت تبدیل به طلا شود؟ پیامبر(ص) سه بار به آسمان نگریست، سپس فرمودند: «خدایا، نه! دوست دارم یک روز سیر باشم تا تو را شکر و سپس گویم یک روز گرسنه باشم تا از درگاهت بخواهم.»(5)

هر که قناعت داشته باشد عزیز است هرکه اهل طمع باشد خوار و ذلیل می گردد. منتظر امام زمان(عج) باید خود را بر مدار عفاف و کفاف و قناعت و رضا قرار دهد تا با افزون طلبی و تکاثر، گرفتار گناه و ذلت نشود، که امیرمومنان(ع) فرمودند: «ثَمَرَةُ القِناعَةِ العِزُّ؛ ثمره قناعت عزت است.»(6)

زنان در ایجاد تعادل اقتصادی خانواده و پایبندی به شیوه کفاف و قناعت بسیار موثرند و با هر پرهیز از خواسته های افزون طلبانه و کنار گذاشتن حرص، می توانند به این فرهنگ کمک کنند و یاور مردان باشند.


پی نوشت ها:

1. سوره نحل، آیه 97

2. مجمع البیان، ج5، ص 384

3.میزان الحکمة، حدیث 17144

4.میزان الحکمة حدیث 17179

5.مکارم الاخلاق، ص24

6. غرر الحکم، حدیث 4646

برگرفته از «زندگی مهدوی (اخلاق و اوصاف منتظران)»، نوشته جواد محدثی

پایان پیام/9

(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Posting Komentar

ABNS Video You Tube

Terkait Berita: