Pesan Rahbar

Sekilas Doa Arafah Imam Husain as dan Doa Arafah Imam Husain as

Doa Arafah (Bahasa Arab: دعاء العرفة ) adalah diantara doa-doa Syiah yang menurut riwayat dibaca oleh Imam Husain as pada hari ke-9 Dzul...

Home » » Menentukan Tanda Kemunculan Imam Zaman afs Bukan Bagian Dari Mahdawiyat

Menentukan Tanda Kemunculan Imam Zaman afs Bukan Bagian Dari Mahdawiyat

Written By Unknown on Kamis, 15 Februari 2018 | Februari 15, 2018


Mengetahui kapan Imam Zaman afs akan muncul, karena yang terpenting ialah kita mengetahui tugas dan kewajiban kita saat ini dan apa yang Imam afs inginkan dari kita, dengan demikian mengenal tugas dan kewajiban kita adalah pembahasan yang paling penting di masa kegaiban Imam afs.

Shabestan News Agency, terkait dengan menisbahkan sebuah kejadian atau peristiwa dengan kemunculan Imam Zaman afs, Hujjatul Islam Nashrullah Ayati menjelaskan bahwa hal ini merupakan satu permasalahan yang sangat serius dalam pembahasan Mahdawiyat.

Dan ini bukan hanya terjadi pada masa kita saja, akan tetapi rata-rata setiap orang pada setiap masa selalu terkena masalah ini dan bahkan beberapa ulama dan para pembesar.

Dan dari sisi lainnya salah satu hal terpenting yang harus kita perhatikan adalah penegasan dalam pemisahan antara tanda-tanda pasti dan tak pasti. Betapa banyak kalangan ulama masa lalu yang terjebak dalam kesalahan ini, karena mereka menentukan zaman kemunculan Imam Mahdi as tanpa terlebih dahulu menegaskan kedua pemisahan ini.

Mengetahui kapan Imam Zaman afs akan muncul, karena yang terpenting ialah kita mengetahui tugas dan kewajiban kita saat ini dan apa yang Imam afs inginkan dari kita, dengan demikian mengenal tugas dan kewajiban kita adalah pembahasan yang paling penting di masa kegaiban Imam afs.

Dalam sebuah haditsnya Imam Shadiq as berkata “dusta bagi orang-orang yang menentukan waktu kemunculan Al-Qaim, sementara kami Ahlul Bait tidak menentukan waktu kemunculannya.”

Di antara tugas dan kewajiban kita di masa kegaiban Imam Zaman afs ini adalah membaca doa untuk kemunculan Imam dan keselamatan Imam Mahdi afs.

حجت الاسلام نصرت الله آیتی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در گفت و گو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان با بیان اینکه تطبیق گرایی میان وقایع و حوادث با علائم ظهور یک آسیب جدی در عرصه مهدویت است، اظهار کرد: مشکل تطبیق گرایی مخصوص زمان ما نیست، همیشه تاریخ جامعه شیعه این معضل را داشته چنان که هم عموم مردم به این مشکل مبتلا بوده اند و هم متاسفانه برخی از بزرگان و علما.

وی افزود: به عنوان نمونه می توان از برخی بزرگان نام برد که با همه عظمت مقام علمی و نقش فوق العاده ای که در احیاء شیعه و حفظ و حمایت از میراث فرهنگی تشیع داشته اند، اما در این حوزه با دقت ورود پیدا نکرده و حتی حدیث معروف مشرق زمین را بر سلسله صفویه تطبیق نموده اند.


به نشانه های ظهور بیش از حدّ بها داده و آنها را بزرگ کرده ایم

کارشناس مباحث مهدوی تصریح کرد: البته این از عظمت آن علما چیزی کم نمی کند چراکه به هر حال، بزرگان و اندیشمندان ما، علیرغم عظمت شان معصوم از خطا نیستند. به هر تقدیر توجه به این نکته باعث می شود که ما این حوزه را به صورت یک لغزشگاه ببینیم و با احتیاط بیشتری در این مسیر گام برداریم.

حجت الاسلام آیتی بیان کرد: یکی از عواملی که زمینه ساز وقوع این مشکل شده، این است که ما به نشانه های ظهور بیش از حدّ بها داده و بیش از حّد آنها را بزرگ کرده ایم و آنها را فراتر از آن حدّ و اندازه ای که بوده اند، دیده ایم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما این احساس و تلقی را به مردم نیز منتقل کرده ایم و این باعث شده مردم به جای این که در عصر غیبت با بیّناتِ دین و با چارچوب ها و ضوابط دین زندگی کنند و بر اساس قواعد و ضوابط دین بفهمند که در هر برهه ای از زمان چه وظیفه ای دارند و چه باید بکنند؟ با نشانه های ظهور زندگی کنند و مدام دنبال این باشند که آیا فلان نشانه اتفاق افتاده است یا نه؟ آیا فلان حادثه همان چیزی است که در روایات به عنوان نشانه ظهور بیان شده یا خیر و...؟


تطبیق و معین کردن مصداق برای نشانه های ظهور، ترویج مهدیت نیست

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: متاسفانه بعضاً رسانه ها و تریبون دارهای ما نیز به این آتش دمیده و به جای روشن کردن، مردم را داغ کرده و عطش کاذب ایجاد کرده اند و این عطش وقتی کاذب بود و چیزی نبود که مایه کاستن آن شود، خواهی نخواهی به ورود به حوزه تطبیق و بعد یأس و سرخوردگی می انجامد.

استاد مرکز تخصصی مهدویت ابراز کرد: جهت بروز این مشکل آن بوده که اساسا ما این مساله را مشکل ندیده ایم و به عنوان یک معضل به آن نگاه نکرده ایم. بلکه بسیاری از ما ورود به حوزه تطبیق و معین کردن مصداق برای نشانه های ظهور را یک نوع ترویج مهدیت و خدمت به آستان امام عصر علیه السلام تلقی می کنیم.

وی بیان کرد: ما فکر می کنیم این کار مایه امیدواری و دلگرمی مومنان می شود، در حالی که مخاطبان ما در جامعه یک دست نیستند برخی از کسانی که این حرف ها و اظهارنظرها به گوششان می خورد از نظر اعتقادی آنقدر قوی نیستند که مطلب را هضم کنند بلکه حتی آن معتقدان و مومنان نیز در معرض سرخوردگی و یأس قرار می گیرند.


تطبیق گرایی گاه افراد را نسبت به اصل مهدویت سست می کند

وی با بیان اینکه همه ما در معرض این خطر قرار داریم، گفت:. ما دلمان خوش است که این حرف های احساسی، مخاطب را برمی انگیزد و او را به حرکت وا می دارد. ولی توجه نکرده ایم که این کار ممکن است در درازمدت چه خطری برای او بیافریند و او را نسبت به اصل مهدویت سست کند.

آیتی تاکید کرد: شاید تعبیر انتظار و اشتیاقِ جاهلانه تعبیر گویایی باشد از مومنان ساده دلی که بدون توجه به معیارها، به حوزه تطبیق ورود می کنند. در کنار این مسائل، از نقش انسان های فرصت طلب و سودجو نیز نباید غفلت کرد. خیلی از مواقع کسانی که به این گونه مباحث دامن می زنند، کسانی هستند که می خواهند با تطبیق نشانه های ظهور بر اشخاص جریان ها و مصادیق موردنظرشان به نان و نوایی برسند و از احساسات مردم به نفع باند و جناح خود بهره ببرند.

کارشاس و مححق مهدوی در ادامه ابراز کرد: بنابر این، باید مواظب این دسته از افراد نیز باشیم این سادگی و خامی است که تصور کنیم دشمنان ما و افراد فرصت طلب از مهدویت و نشانه های ظهور و روایات آن بی اطلاع هستند و از ظرفیتی که در این بحث برای سوءاستفاده وجود دارد، کریمانه چشم پوشیده اند. عقل و آموزه های دینی و نیز تاریخ به ما می گوید که دشمن همیشه وجود دارد و همیشه بیدار و منتظر فرصت است و غفلت از او پیامدی جز شکست و از دست رفتن سرمایه ها ندارد.

حجت الاسلام آیتی در پایان خاطرنشان کرد: درمان همه این مشکلات، دانایی و روشنگری است. باید خطرات و آسیب های ورود غیرعالمانه و بدون ضابطه به این حوزه را برای مردم روشن کرد و مردم را از عواقب آن ترساند و آنها را متوجه افراد و جریان های فرصت طلب و فرهنگ اخذ معارف از کارشناسان متخصص را در جامعه نهادینه کرد، به امید آن روز.

پایان پیام/99

(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Posting Komentar

ABNS Video You Tube

Terkait Berita: