Pesan Rahbar

Sekilas Doa Arafah Imam Husain as dan Doa Arafah Imam Husain as

Doa Arafah (Bahasa Arab: دعاء العرفة ) adalah diantara doa-doa Syiah yang menurut riwayat dibaca oleh Imam Husain as pada hari ke-9 Dzul...

Home » , » Intizhar Tidak Hanya Terbatas Pada Doa Al-Faraj

Intizhar Tidak Hanya Terbatas Pada Doa Al-Faraj

Written By Unknown on Kamis, 11 Januari 2018 | Januari 11, 2018


Jika seseorang ingin tetap berada dalam garis penanti Imam Zaman afs maka harus ada 5 hal dalam dirinya, yang pertama ialah sehat fikirannya, ruhnya, jiwanya badannya, kehidupan sosialnya dan sehat spiritualnya.

Shabestan News Agency, meskipun banyak di antara kita membatasi Intizhar hanya dengan membaca doa Nudbah di hari Jum’at dan hanya dengan membaca “Allahumma Ajjil Liwaliyyikal Faraja”, namun apa yang disebutkan dalam riwayat-riwayat Imam Makshum as dan para ulama ialah bahwa mafhum Intizhar sangatlah dalam dan luas yang mencakup amalan-amalan yang luas dan tanpa akhir.

Mengenai masalah ini Hujjatul Islam Ali Shaduqi menjelaskan bahwa makanan yang sehat (halal) merupakan masalah yang sangat penting dalam kehidupan penanti Imam Zaman afs.

Dijelaskannya, jika seseorang ingin tetap berada dalam garis penanti Imam Zaman afs maka harus ada 5 hal dalam dirinya, yang pertama ialah sehat fikirannya, ruhnya, jiwanya badannya, kehidupan sosialnya dan sehat spiritualnya.

Makanan yang haram meskipun dapat mengeyangkan perut seseorang akan tetapi pada hakikatnya hanya akan melemahkan ruh, pikiran dan spirtualnya. Makanan yang haram akan membuat perbuatan manusia menjadi tidak baik dan doanya akan menjadi terhalang serta akan menjauhkannya dari kehidupan penanti Imam Zaman afs.

Lebih lanjut Hujjatul Islam Mahmudi menuturkan, dalam Al-Qur’an disebutkan bahwa jika kalian ingin melakukan amal saleh, maka yang pertama makanlah makanan yang halal. Manusia dengan amalan saleh akan sampai kepada Imam Zaman afs, sebagaimana Al-Qur’an menyebutkan “Wahai para Rasul! Makanlah dari (makanan) yang baik-baik, dan kerjakanlah kebajikan. Sungguh, Aku maha mengetahui apa yang kamu kerjakan.”

Selain itu, suapan yang halal dan haram di masa mendatang akan mempengaruhi generasi Mahdawi dan juga mempengaruhi seseorang dalam menerima kebenaran, sebagaimana menurut Rasulullah saww bahwasanya menanti Imam Zaman afs merupakan paling baiknya amalan.

اگرچه بسیاری از ما «انتظار» را به ندبه های جمعه و «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» گفتن ها محدود کرده ایم اما آنچه از روایات ائمه علیهم السلام و توصیه بزرگان بر می آید، انتظار مفهومی بسیار ژرف تر دارد که در عمل گستره ای بی منتها را در بر می گیرد و غفلت از آن، انتظار ما را به شاهراه زمینه سازی متصل نخواهد کرد.

از این رو و در گفت وگو با کارشناسان برخی از بایسته های انتظار را به بحث و بررسی گذاشته ایم که مشروح آن به حضورتان تقدیم می شود:

حجت‌الاسلام والمسلمین علی صدوقی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه تغذیه سالم یکی از مسائل مهم در زندگی منتظرانه است، اظهار کرد: اگر فردی می خواهد با خط کش منتظرانه ابعاد مختلف زندگی خود را تعیین کند، لازم است که سلامتی را در 5 بخش سلامت فکری، سلامت روحی و روانی، سلامت جسمی، سلامت معنوی و سلامت اجتماعی برای خود تعریف کند که اگر این 5 نوع سلامتی را در ساختار شخصیتی خود شکل دهد و نظام مند کند، هویت اخلاقی یا همان هویت منتظرانه را خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه سلامت جسمی یکی از ارکان مهم در سبک زندگی منتظرانه است، تصریح کرد: سلامت جسمی به این معنا نیست که غذای بدون میکروب و یا با رعایت نکات بهداشتی بخوریم بلکه سلامت جسمی، پلی میان شخصیت ظاهری و شخصیت معنوی و روحی و روانی ماست، یعنی جسم ما را به سمت و سویی می برد که زمینه های ظهور سلامتی روانی، فکری، معنوی و اجتماعی در آن شکل می گیرد.

صدوقی افزود: حلال بودن غذا بدین معنا که با خط کش دین الهی و مبتنی بر ارزش ها تهیه شده باشد می تواند در تمام ابعاد شخصیتی، ما را به حیات طیبه در دنیا و آخرت نزدیک تر کند.

این کارشناس مهدوی با اشاره به اینکه دومین شرط، آن است که غذای حلال ما تمیز باشد، تاکید کرد: به این معنا که غذا از نظافت، پاکی و طهارت ویژه برخوردار باشد.

وی تاکید کرد: غذای حرام اگرچه جسم انسان را فربه می کند اما روح، فکر و معنویت آدمی را لاغر و ضعیف می کند؛ غذای حرام فعالیت معنوی انسان را ناسالم کرده و مانع استجابت دعای وی می شود و میل به دنیا و زمینه تسلیم در برابر وسوسه شیطان را در او ایجاد می کند.

صدوقی با اشاره به اینکه مصرف مال حرام، اثر وضعی بر زندگی انسان دارد، گفت: فرشتگان انسانی را که لقمه حرام مصرف کرده، لعنت می کنند یعنی این فرد از رحمت خداوند دور شده و می تواند خودمختار، دیکتاتور و نالایق شود و مانند یک ویروس که خود فاسد شده است، دیگران را هم به فساد می کشاند.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت لقمه حرام انسان را از چشم خداوند می اندازد، ابراز کرد: خداوند ریسمان زندگی چنین فردی را بر دوش خودش می اندازد و مدیریت زندگی را به خود او واگذار می کند و این فرد زمینه های جاری شدن خشم خداوند علیه خود را فراهم کرده است و دیگر نمی تواند منتظر امام زمان(عج) باشد.

صدوقی بیان کرد: پیامبر(ص) در حدیث معراج فرمودند: «در عالم بالا گروهی را دیدم که سفره هایی از گوشت های پاک و همچنین گوشت های آلوده در برابر آنها گسترده شده بود و آنان از گوشت های آلوده مصرف می کردند و غذاهای پاکیزه را رها می کردند، از جبرائیل دلیل این امر را جویا شدم و ایشان پاسخ داد: «این ها افرادی هستند که مال حلال را رها کرده اند و مال حرام می خورند و این ها افرادی از قوم تو هستند.».

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: انسان مومن و منتظر به هیچ عنوان سمت لقمه حرام نمی رود زیرا می داند در صورت مصرف این غذای حرام تا 40 شب، نمازش قبول و تا 40 روز نیز دعایش مستجاب نمی شود و این عدم استجابت دعا به این معناست که خداوند جوابش را نمی دهد، مانند پدری که با فرزندش قهر می کند.

وی یادآور شد: لقمه سالم و حلال، هویت منتظرانه واقعی را در انسان ایجاد می کند. لقمه ای که تمیز و بهداشتی نباشد، جسم انسان را مریض و بیمار می کند اما لقمه حرام، شخصیت انسان را که از فکر، اندیشه، روح و روان، معنویت و ... برخوردار است، تخریب می کند و به روابط اجتماعی وی نیز آسیب می زند.


وحدت؛ شاهراه وصل به ظهور

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زارع، مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) شهرستان دزفول نیز در تبیین یکی دیگر از بایسته های انتظار، به ضرورت وحدت در جامعه منتظر کرد و گفت: امام زمان(عج) احیاگرِ قرآن و سنت و تنها کسی است که تمامی کینه ها و کدورت هایِ جاهلی را کنار می زند و حقیقت را آشکار می کند، لذا منتظران نیز در دوران غیبت باید با استفاده از ظرفیت ها و بسترهایی همچون وحدت، بسترسازی های لازم را برای ظهور امام زمان(عج) انجام دهند.

زارع اضافه کرد: باید توجه داشت که تمام مسلمانان دارای دین، کتاب و پیامبر(ص) واحد اند و در نهایت یک شخص به عنوان منجی موعود(عج) ظهور خواهد کرد؛ لذا می توان و باید با استفاده از این ظرفیت ها زمینه را برای ظهور آن منجی(عج) فراهم کرد.

زارع مهدویت را از مشترکات مسلمانان دانست و شود، گفت: تمامی مسلمانان باور دارند که پایان و غایت اسلام با شیرینی ظهور حضرت(عج) همراه خواهد شد و نباید روی اختلافات جزئی تمرکز کرد بلکه با تاکید روی مشترکات، قدرت لازم را برای مبارزه و مقابله با دشمنان اعم از صهیونیسم جهانی، انگلیس و آمریکا به وجود آوریم، زیرا آرزوی آنان تفرقه میان مسلمانان است.

وی با با بیان اینکه «وحدت» میان شیعه و سنی، زمینه ساز ظهور است، خاطرنشان کرد: یکی از عوامل تاخیر در ظهور، تفرقه های موجود میان مسلمانان است که موجب دوری از حق می شود لذا اگر این تفرقه برداشته و به مشترکات پرداخته شود تا دل ها به هم نزدیک گردد آنگاه بنابر فرموده امیرالمومنین امام علی(ع) کینه ها از دل ها برداشته و حقیقت آشکار می شود؛ بنابراین، همگان زیر پرچم «قل لا أَسئَلُكُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربى» قرار می گیرند و این مودت و محبت به اهل بیت(ع)، ظهور را نزدیک می کند.

پایان پیام/9

(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Posting Komentar

ABNS Video You Tube

Terkait Berita: