Pesan Rahbar

Sekilas Doa Arafah Imam Husain as dan Doa Arafah Imam Husain as

Doa Arafah (Bahasa Arab: دعاء العرفة ) adalah diantara doa-doa Syiah yang menurut riwayat dibaca oleh Imam Husain as pada hari ke-9 Dzul...

Home » » Maksud Dari Nikmat Yang Tersembunyi Dalam Surat Luqman

Maksud Dari Nikmat Yang Tersembunyi Dalam Surat Luqman

Written By Unknown on Selasa, 21 Agustus 2018 | Agustus 21, 2018


Salah seorang sahabat Imam Musa Kazhim as bertanya kepada Imam as tentang tafsiran ayat “dan Dia telah menyempurnakan untukmu nikmat-Nya lahir dan batin,” Imam as berkata “nikmat zahir ialah Imam yang zahir, dan nikmat batin ialah Imam yang gaib.”

Shabestan News Agency, Al-Qur’an Karim dalam surat Luqman ayat 20 menyebutkan “Tidakkah kamu perhatikan sesungguhnya Allah telah menundukkan (untuk kepentinganmu) apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi dan menyempurnakan untukmu nikmat-Nya lahir dan batin. Dan di antara manusia ada yang membantah tentang (ke-Esaan) Allah tanpa ilmu pengetahuan atau petunjuk dan tanpa Kitab yang memberi penerangan.”

Nikmat-nikmat Ilahi sangatlah banyak dan luas, semua diberikan kepada hamba-hamba-Nya baik lahir dan batin. Dalam ayat di atas mengisyaratkan pada dua macam nikmat, yakni yang pertama nikmat zahiri seperti kesehatan badan, rezeki, keindahan jasmani dan lain sebagainya. Dan yang kedua nikmat batin seperti iman, makrifat, ketenangan, akhlaq yang baik, pertolongan gaib, ilmu, fitrah, wilayat dan lain sebagainya….

Salah seorang sahabat Imam Musa Kazhim as bertanya kepada Imam as tentang tafsiran ayat “dan Dia telah menyempurnakan untukmu nikmat-Nya lahir dan batin,” Imam as berkata “nikmat zahir ialah Imam yang zahir, dan nikmat batin ialah Imam yang gaib.”

Kemudian ia bertanya lagi, apakah di antara Imam Makshum as akan ada yang gaib? Kemudian Imam as berkata “Ya! Satu orang dari kami akan gaib dari pandangan orang-orang namun ia tidak akan pernah gaib dalam ingatan orang-orang mukmin, ia adalah Imam yang ke-12 dari kami.”
منظور قرآن از نعمت پنهان

نعمت های الهی هم گسترده و فراوان (أسبَغ) هم در دسترس بندگان (عَلَیکُم) و هم متنوع (ظاهِرَة و باطِنة) است، تمام آفریده ها هدفمند و به خاطر بهره گیری انسان خلق شده اند. «سَخَّرَ لَكُمْ» نباید از نعمت های باطنی خداوند غفلت کنیم.

به گزارش گروه مهدویت خبرگزاری شبستان: قرآن کریم در سوره مبارکه لقمان آیه ۲۰ می فرماید: «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً ۗ وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُنِيرٍ؛ آیا شما مردم به حسّ مشاهده نمی‌کنید که خدا انواع موجوداتی که در آسمانها و زمین است برای شما مسخّر کرده و نعمت‌های ظاهر و باطن خود را برای شما فراوان فرموده؟ و (با وجود این) برخی از مردم از روی جهل و گمراهی و بی‌خبری از کتاب روشن (حق) در (دین) خدای متعال مجادله می‌کنند. (1)

نعمت های الهی هم گسترده و فراوان (أسبَغ) هم در دسترس بندگان (عَلَیکُم) و هم متنوع (ظاهِرَة و باطِنة) است. در این آیه به دو گونه نعمت اشاره شده است؛ نعمت ظاهری مانند سلامتی، رزق و روزی، زیبایی و امثال آن و نعمت باطنی مانند ایمان، معرفت، اطمینان، حُسن خُلق، امدادغیبی، علم، فطرت، ولایت و ...

محمد بن زیاد أزدی گوید: از سرور خود موسی بن جعفر علیه السلام درباره تفسیر این کلام الهی پرسیدم: «وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ» فرمودند: «نعمت ظاهر، امام ظاهر است و نعمت باطن، امام غائب» عرض کرد: آیا در میان ائمه علیهم السلام کسی هست که غایب شود؟ فرمودند: «آری شخص او از دیدگان مردم غائب می شود اما یاد او از قلوب مومنین غائب نمی گردد. او دوازدهمین ما امامان است. خداوند برای او هر امر سختی را آسان و هر امر دشواری را هموار سازد و گنج های زمین را برایش آشکار کند و هر بعیدی را برای وی قریب سازد و توسط وی تمامی جباران عنود را نابود کند و هر شیطان متمردی را به دست وی هلاک سازد. او فرزند سرور کنیزان است، کسی که ولادتش بر مردمان پوشیده و ذکر نامش بر آنها روا نیست؛ تا آن گاه که خدای تعالی او را ظاهر ساخته و زمین را پر از عدل و داد نماید؛ همان گونه که پر از ظلم و جور شده باشد.» (۱)

بی توجهی به آفریده ها و نقش آنها در زندگی بشر، سبب سرزنش و توبیخ است. تمام آفریده ها هدفمند و به خاطر بهره گیری انسان خلق شده اند. «سَخَّرَ لَكُمْ» نباید از نعمت های باطنی خداوند غفلت کنیم و نسبت به آنها بی توجه باشیم «أَلَمْ تَرَوْا ... باطنة».


پی نوشت ها:

۱- کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص 389

*برگرفته از «پرتوی از آیه های مهدوی» محسن قرائتی به کوشش حسن ملایی

پایان پیام/9

(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Posting Komentar

ABNS Video You Tube

Terkait Berita: