Rasulullah saww dalam riwayatnya “bagi orang-orang yang bertakwa shalat adalah wasilah untuk dekat dengan Allah swt.”
Hal ini disampaikan Ayatullah Ali Akbar Reshad dalam kajian fiqihnya saat menjelaskan tentang ucapan Imam Ali as yang mengatakan bahwa shalat adalah jalan setiap orang yang bertakwa untuk sampai kepada Allah swt.
Shalat memiliki falsafah yang berbeda-beda bagi setiap kelompok, untuk selain orang yang tidak bertakwa ialah bahwa shalat akan menjauhkannya dari perbuatan maksiat, sementara utnuk orang yang bertakwa shalat akan mendekatkannya kepada Allah swt, jelasnya.
dengan berdzikir kepada Allah swt manusia akan semakin dekat dengan Allah swt, namun kedekatan ini bukan bersifat fisik ataupun jarak, akan tetapi kedekatan ini ialah kedekatan maknawi.
sebagai tambahan, Terdapat banyak riwayat yang menjelaskan tentang pembahasan shalat, dalam kitab “Wasailu Syi’ah” karya syaikh Hur Amuli dan begitu juga dengan “Mustadrak Al-wasail” yang memaparkan sebanyak 53 tema fiqih yang khusus membahas shalat, dimana dalam bab tersebut mencakup 60 ribu riwayat, dan khusus ungtu shalat mancakup 20 ribu riwayat.
Imam Ali as berkata “mengingat Allah swt merupakan penguat jiwa dan kunci dalam membentuk diri.”
Sebagaimana yang disebutkan Rasulullah saww dalam riwayatnya “bagi orang-orang yang bertakwa shalat adalah wasilah untuk dekat dengan Allah swt.”
Dalam sebuah ucapannnya Imam Ali as berkata “segala sesuatu memiliki zakat, dan segala sesuatu juga dapat tumbuh,” tubuh manusia akan tumbuh dengan berpuasa serta dengan berpuasa juga tubuhnya akan sehat, dengan demikian puasa juga dapat meneghidupkan tubuh manusia dan juga ruh manusia, demikian jelasnya.
به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس و موسس این پژوهشگاه، پیش از آغاز درس خارج فقه روز سه شنبه، ۲۱ فروردین ماه جاری که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: در کلمات قصار امیرمومنان علی(ع) آمده است صلاه راه تقرب هر انسان متقی به خداوند است.
وی افزود: نماز بر حسب هر گروهی فلسفهای دارد، نسبت به افراد غیر متقی این است که آنان را از معصیت باز میدارد اما نسبت به انسان متقی موجب میشود آنان به خداوند نزدیکتر شوند و تقرب یابند.
آیت الله رشاد نماز را ذکر دانست و بیان کرد: انسان با ذکر خداوند به او نزدیک میشود و این قرب و بعد از نوع فیزیکی و مسافتی نیست بلکه از حیث معنوی است در نتیجه با عمل معنوی فاصلههای قرب و بعد مشخص میشود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه فاصله معنوی و غیرمادی به ذکر بستگی دارد، ابراز کرد: زمانی که انسان چیزی را دارد به او نزدیک است در غیر این صورت از او دور میشود، زمانی که به یاد او است حجاب از میان برداشته میشود و زمانی که حجاب برداشته شود، انسان به مذکورش نزدیک میشود. نماز سبب میشود موانع و حجب مادی و معنوی کنار رفته و فاصله انسان با خدا کم شود و در ساحت الهی حضور یابد؛ بنابراین زمانی که ما خدا را حاضر بدانیم خودمان هم در محضر خداوند حاضر میشویم.
آیت الله رشاد با استناد به کلام امیرمومنان علی(ع) که حج را جهاد ضعفا بیان فرمودند، گفت: حج جهاد هر ضعیفی است، انسان اگر توان جهاد دارد باید جهاد برود ولی اگر ضعیف است جایگزین آن حج است چرا که حج نیز مشقات و سختیهایی دارد که انسان ضعیف به جای جهاد میتواند به انجام آن اقدام کند.
وی در خصوص کلام دیگر حضرت امیر(ع) که اشاره به پرداخت زکات دارد، تصریح کرد: حضرت(ع) میفرمایند: هر چیزی زکاتی دارد و هر چیزی به سببی رشد پیدا میکند، بدن انسان هم با روزه رشد میکند جسم آدمی با گرفتن روزه سلامتی بدنش را تضمین میکند؛ بنابراین صوم هم موجب رشد جسمانی و هم باعث رشد روحی انسان میشود.
این مفسر قرآن کریم در پایان با اشاره به روایتی دیگر از امیر حکمت و بلاغت که فرموده اند: «جهاد زن خوب همسرداری است»، خاطرنشان کرد: مدیریت خانه و تربیت خوب فرزندان برای زنان جهاد به شمار میرود و چون مرد محور خانواده است، از این طریق او را یاری میکند.
پایان پیام/9
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar