Pesan Rahbar

Sekilas Doa Arafah Imam Husain as dan Doa Arafah Imam Husain as

Doa Arafah (Bahasa Arab: دعاء العرفة ) adalah diantara doa-doa Syiah yang menurut riwayat dibaca oleh Imam Husain as pada hari ke-9 Dzul...

Home » » Sekilas Tentang Imam Muhammad Baqir as

Sekilas Tentang Imam Muhammad Baqir as

Written By Unknown on Senin, 20 Agustus 2018 | Agustus 20, 2018


Imam Baqir as sezaman dengan lima orang khalifah Bani Umayyah, dalam keadaan tersebut senjata utama yang digunakan Imam as untuk berpolitik ialah pena dan tinta serta mengajar dan mendidik murid-murid yang terdiri dari para faqih dan pakar dalam masing-masing ilmu.

Shabestan News Agency, Imam Muhammad Baqir as yang merupakan Imam ke-5 dalam mazhab Syi’ah ini dilahirkan pada awal Rajab yang bertepatan pada hari Jum’at pada tahun 57 Hijriyah. Ayahnya ialah Imam Sajjad as dan ibunya Fathimah yang merupakan puteri dari Imam Hasan as.

Namanya ialah Muhamamad dan julukannya “Abu Jakfar” dan laqab yang paling terkenal ialah “Al-baqir”. Imam as berusia 3 tahun pada saat peristiwa Asyura terjadi, dan ia berada di sisi Imamah ayahnya yaitu Imam Sajjad as selama 38 tahun, dan dengan syahidnya Imam Sajjad as pada tahun 95 Hijriyah Imamah Imam Baqir as dimulai.

Imam Baqir as sezaman dengan lima orang khalifah Bani Umayyah, dalam keadaan tersebut senjata utama yang digunakan Imam as untuk berpolitik ialah pena dan tinta serta mengajar dan mendidik murid-murid yang terdiri dari para faqih dan pakar dalam masing-masing ilmu.

Imam as juga melakukan dialog dengan para penentangnya dan dengan pemuka agama dan mazhab lainnya. Dan Imam as menjadi peletak kebangkitan ilmu Jakfari Imam Shadiq as.

Pada akhirnya Imam as diracuni oleh “Hisyam bin Abdul Malik” dan tepat pada tanggal 7 Dzulhijjah tahun 114 di usia 57 mereguk syahadah dan kemudian dimakamkan di pekuburan baqi’.

حضرت امام محمد باقر (ع) در یک نگاه

امام محمد باقر(ع) پنجمين امام شيعه در روز اول رجب مصادف با روز جمعه در سال ۵۷ هجري ديده به جهان گشود. نام مبارك ايشان محمد و كنيه اش ابوجعفر است. مشهورترين لقب ايشان باقر” است .

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، امام محمد باقر(ع) پنجمين امام شيعه در روز اول رجب مصادف با روز جمعه در سال 57 هجري ديده به جهان گشود، پدر گرامي ايشان امام سجاد (ع) و مادر بزرگوارش فاطمه دختر امام حسن بود.

به اين جهت ايشان را علوين و هاشمين (علوي و هاشمي از دو سو) خوانده اند. نام مبارك ايشان محمد و كنيه اش “ابوجعفر” است.

مشهورترين لقب ايشان “باقر” است . 3 ساله بود كه واقعه عاشورا اتفاق افتاد و 38 سال در كنار امامت پدر عزيزش امام سجاد(ع) بود و با شهادت ايشان در سال 95 هجري دوران امامت ايشان آغاز شد .

اين دوران به گواهي امام صادق (ع) نوزده سال و دو ماه ادامه يافت و با حكمراني پنج تن از خلفاي اموي هم زمان بود . از حضرت باقر(ع) برخورد سياسي عمومي با خلفاي هم عصرشان گزارش نشده اما هر گاه فرصت را مناسب مي ديد حكومت غاصبانه آنان را نفي مي كرد .

هشام ابتدا مدتي امام را زنداني كرد اما به دليل تمايل زندانيان بر امام و ترس حكومت از شكل گيري قيام ناگزير به آزاد كردن حضرت و برگرداندن ايشان به مدينه شد . در آن وضعيت سياسي مهم ترين سلاح امام در آن زمان قلم و دوات و تعليم و تربيت شاگردان الهي و پرورش فقيهان و دانشمنداني بود كه بتوانند مبيّن و مبلّغ آراي اهل بيت عليهم السلام در جامعه اسلامي باشند .

همچنين آن حضرت به مناظره با مخالفان و سران اديان و مذاهب گوناگون پرداخت كه به اثبات اسلام و امامت ايشان و رويارويي با حکومت منتج شد و پايه گذار “نهضت علمي جعفري امام صادق (ع) گشت.

سرانجام آن امام مظلوم در اثر دسيسه “هشام بن عبدالملك” مسموم شد و به روز هفتم ذي الحجه از سال 114 هجري در سن 57 سالگي چشم از جهان فروبست و در بقيع به خاك سپرده شد. امام باقر(ع) علاوه بر علم عظيم الهي وحلم بي نظير داراي سجاياي اخلاقي بزرگي بودند.
****

ابو حمزه از امام باقر(ع) روايت مى كند كه فرمود:

در بنى اسرائيل مردى بود عابد و فقير كه از رزق و روزى در تنگنا بود. هر چه داشت تمام شد و يك روز هر دو گرسنه ماندند.

زن رفت و يك دوك از نخ رشته شده از پنبه كه تنها دارايى اش بود آورد و به شوهر داد و گفت: جز اين ديگر چيزى برايم نمانده. اين را هم ببر و بفروش و چيزى بخر تا بخوريم.

آن مرد دوكِ نخ را برداشت و به بازار بُرد تا بفروشد. امّا ديد بازار تعطيل شده و خريدارها بساط خود را جمع كرده و رفته اند.

با خود گفت: خوب است كنار دريا بروم و مقدارى آب به سر و صورت خود بزنم و برگردم.

با همين فكر كنار دريا رفت. در آنجا به ماهي گيرى برخورد كه در تورش فقط يك ماهى داشت و آن هم چند روز پيش او مانده و گنديده بود.

عابد به ماهي گير گفت: اين ماهى را به من بفروش. من هم در عوض، اين دوك نخ را به تو مى دهم كه براى تور خود از آن استفاده كنى.

ماهي گير قبول كرد و عابد دوك را به او داد و ماهى را گرفت و به خانه آورد و جريان را به زنش گفت.

زن ماهى را گرفت كه براى غذا آماده كند. وقتى شكمش را باز كرد دُرّ گران بهايى در آن يافت. شوهر را خبر كرد و آن درّ را به وى نشان داد.

عابد درّ را برداشت و به بازار برد و به بيست هزار درهم فروخت و به خانه برگشت و پول ها را در منزل گذاشت.

در اين هنگام فقيري درب خانه عابد را كوبيد و گفت: اى اهل خانه خدا شما را خير دهد. به اين مسكين بينوا صدقه بدهيد.

مرد عابد به فقير گفت: بيا داخل.

عابد يكى از اين دو كيسه را كه هر كدام ده هزار درهم در آن بود بهش داد.

زنش گفت: سبحان الله! حال كه ما پولدار شديم نيمى از ثروتمان رفت.

طولى نكشيد كه فقير بازگشت و درب را زد.

مرد عابد گفت: بفرماييد.

فقير وارد شد و كيسه سکه رابه عابدداد و گفت: بخور و از آن استفاده كن. نوش جان و گوارايت باد. در واقع من فرشته اى از سوى پروردگارت هستم. خداوند خواست تو را امتحان كند و تو را بنده سپاسگذارى يافت.

اين را گفت و از نزد عابد رفت .

خداوند متعال مى فرمايد:

«لَنْ تَنالوُا البِرَّ حَتّى تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقوُا مِنْ شَىْء فَإِنَّ اللهَ بِه عَلِيمٌ» .

هرگز به فضيلت نخواهيد رسيد مگر آن كه آنچه را دوست داريد در راه خدا انفاق كنيد و هر چه انفاق كنيد خدا بر آن آگاه است.

ضرب سکه اسلامی به دستور امام باقر علیه السلام

در سده اول هجری، صنعت کاغذ، در اختیار رومیان بود و مسیحیان مصر نیز که کاغذ می ساختند، به روش رومیان بود. مسیحیان، نشان پدر، پسر و روح الْقُدُس، را برآن می زدند. «عبدالملک» که مردی زیرک بود، فرمان داد تا کاغذهای جدید، با نشان توحید اسلامی رواج یابد. این خبر به گوش «قِیْصَر»، پادشاه روم رسید و او عبدالملک را تهدید کردکه اگر این کار ادامه یابد، دستور خواهد داد تا سکه هایی ضرب شود که بر آن ها دشنام بر پیامبر اسلام (ص)حک شود. عبدالملک، از امام باقر (ع) کمک خواست و امام فرمود: «سکه هایی را ضرب کنید که یک روی آن سوره توحید و بر روی دیگر، نام پیامبر (ص) نقش شده باشد.» و توضیحاتی نیز درباره و زن سکه ها فرمود. بدین سان، سکه اسلامی، به دستور امام باقر (ع) ضرب شد.

برگرفته ازكتاب «داستان خوبان جلد3» به قلم سيد جوادنورموسوي

پایان پیام/78

(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Posting Komentar

ABNS Video You Tube

Terkait Berita: