Imam Ridha as berkata “mencari rezeki yang halal pahalanya lebih dari berjuang di jalan Allah swt.”
Shabestan News Agency, ajaran Islam dengan tegas menjamin rezeki hamba-hamba dari Allah swt yang diringi dengan usaha dan kerja keras, sebagaimana yang disebutkan dalam surat An-Najm ayat 39 “Dan bahwasanya seorang manusia tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya.”
Terdapat banyak riwayat yang mengibaratkan usaha dan kerja keras dalam mencari rezeki yang halal sama dengan ibadah, Amirul Mukminin Ali as menyebutnya tidak lebih sedikit dari berjuang di jalan Allah swt. begitu juga Imam Ridha as menyebut pahalanya lebih dari berjuang di jalan Allah swt, dan dalam hadits qudsi diibaratkan sama dengan seper sembilan ibadah.
Dalam berbagai riwayat juga disebutkan bahwa enggan berusaha menjadi penghalang kemajuan dan bermalas-malasan sebagai sumber kehinaan, dan orang-orang yang menjadi beban orang lain dianggap sebagai perbuatan buruk.
Namun bukan berarti kita dalam mencari rezeki harus berusaha dengan keras dan bekerja siang dan malam dimana hak-hak anggota badan kita menjadi terabaikan, ajaran Islam menganggap perbuatan seperti ini adalah perbuatan haram (meskipun harta dan rezeki yang didapatkan tidaklah haram).
Rasulullah saww bersabda “jika seorang lelaki memanggul kayu bakar dengan pundaknya yang dengannya ia mencukupi kebutuhannya, dan kelebihan dari apa yang ia tidak perlukan disedekahkan, maka hal itu lebih utama dari pada meminta-minta dari orang lain, karena tangan di atas lebih baik dari pada tangan di bawah.”
رترین عبادت منتظران
در بسیاری از روایات از کار و تلاش برای روزی حلال به عبادت برتر تعبیر شده است، آن را از سحرخیزی در راه خدا کمتر ندانسته و امام رضا(ع) نیز اجرش را بیش از جهاد در راه خدا دانسته است.
به گزارش گروه مهدویت خبرگزاری شبستان، «سبک زندگی منتظرانه» ابعاد مختلفی دارد که از ریزترین و شخصی ترین امور تا کلان ترین آنها را شامل می شود، کار و تلاش هم از جمله مواردی است که در سبک زندگی منتظرانه اثر دارد و به منتظران کمک می کند تا در مسیر انتظارِ زمینه ساز بهتر عمل کنند، چراکه کار و تلاش سبب کسب روزی حلال به عنوان یکی از پیش شرط های انتظار پویا و تربیت نسل منتظر می شود.
از این رو، در بسیاری از روایات از کار و تلاش برای روزی حلال به عبادت برتر تعبیر شده است(1) آن را از سحرخیزی در راه خدا کمتر ندانسته(2) و امام رضا(ع) نیز اجرش را بیش از جهاد در راه خدا دانسته(3) و در حدیثی قدسی نُه دهم عبادت معرفی شده است.(4)
رسول خدا(ص) می فرماید: «کسی که بر اثر خستگی از کار و تلاش به خواب رود، آمرزیده شود.»(5)
امیرمومنان امام علی(ع) نیز می فرماید: «اگر جویای رستگاری هستید، جدیت و تلاش را پیشه خود سازید.»(6)
بدین ترتیب آموزه های روایی و آنچه به عنوان میراث از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برای ما به یادگار مانده از تنبلی و سستی و کم همتی پرهیز می دهند و لذا منتظران که دعا و زمزمه «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» بر لب دارند و باید در عمل هم زمینه اجابت این دعا را فراهم کنند نیز باید از سستی به دور باشند و کار و تلاش را وجهه همت خود قرار دهند.
چنان که امام صادق(ع) به برخی از فرزندانش می فرماید: «از دو خصلت تنبلی و بی حوصلگی (بی قراری) بپرهیز که این دو مانع بهره گیری تو از دنیا و آخرت می شوند(7) و نیز فرموده: «منفورترین مردم نزد خدا کسی است که شب خواب و روز بیکار باشد.»(8)
ابن عباس می گوید: رسول خدا(ص) هر گاه کسی را می دید و از او خوشش می آمد، می پرسید: «آیا حرفه ای دارد؟ اگر می گفتند: نه، می فرمود: «از چشمم افتاد.»
پرسیدند: چرا ای رسول خدا(ص)؟ فرمود: «چون هر گاه مومن دارای حرفه ای نباشد به ناچار از دینش برای تامین زندگیش بهره می برد[دین فروشی می کند].»(9)
پی نوشت ها:
1-الکافی،ج5،ص78؛
2-دعائم الاسلام، ج2،ص15؛
3-الکافی، ج5، ص88؛
4-ارشادالقلوب، ص 206؛
5-تنبیه الخواطر و نزهه النواظر، ج2، ص229؛
6-غررالحکم، ص266؛
7-الکافی، ج5، ص72؛
8-بحارالانوار، ج84، ص158؛
9-مستردک الوسائل، ج13، ص11)
پایان پیام/9
در بسیاری از روایات از کار و تلاش برای روزی حلال به عبادت برتر تعبیر شده است، آن را از سحرخیزی در راه خدا کمتر ندانسته و امام رضا(ع) نیز اجرش را بیش از جهاد در راه خدا دانسته است.
به گزارش گروه مهدویت خبرگزاری شبستان، «سبک زندگی منتظرانه» ابعاد مختلفی دارد که از ریزترین و شخصی ترین امور تا کلان ترین آنها را شامل می شود، کار و تلاش هم از جمله مواردی است که در سبک زندگی منتظرانه اثر دارد و به منتظران کمک می کند تا در مسیر انتظارِ زمینه ساز بهتر عمل کنند، چراکه کار و تلاش سبب کسب روزی حلال به عنوان یکی از پیش شرط های انتظار پویا و تربیت نسل منتظر می شود.
از این رو، در بسیاری از روایات از کار و تلاش برای روزی حلال به عبادت برتر تعبیر شده است(1) آن را از سحرخیزی در راه خدا کمتر ندانسته(2) و امام رضا(ع) نیز اجرش را بیش از جهاد در راه خدا دانسته(3) و در حدیثی قدسی نُه دهم عبادت معرفی شده است.(4)
رسول خدا(ص) می فرماید: «کسی که بر اثر خستگی از کار و تلاش به خواب رود، آمرزیده شود.»(5)
امیرمومنان امام علی(ع) نیز می فرماید: «اگر جویای رستگاری هستید، جدیت و تلاش را پیشه خود سازید.»(6)
بدین ترتیب آموزه های روایی و آنچه به عنوان میراث از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برای ما به یادگار مانده از تنبلی و سستی و کم همتی پرهیز می دهند و لذا منتظران که دعا و زمزمه «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» بر لب دارند و باید در عمل هم زمینه اجابت این دعا را فراهم کنند نیز باید از سستی به دور باشند و کار و تلاش را وجهه همت خود قرار دهند.
چنان که امام صادق(ع) به برخی از فرزندانش می فرماید: «از دو خصلت تنبلی و بی حوصلگی (بی قراری) بپرهیز که این دو مانع بهره گیری تو از دنیا و آخرت می شوند(7) و نیز فرموده: «منفورترین مردم نزد خدا کسی است که شب خواب و روز بیکار باشد.»(8)
ابن عباس می گوید: رسول خدا(ص) هر گاه کسی را می دید و از او خوشش می آمد، می پرسید: «آیا حرفه ای دارد؟ اگر می گفتند: نه، می فرمود: «از چشمم افتاد.»
پرسیدند: چرا ای رسول خدا(ص)؟ فرمود: «چون هر گاه مومن دارای حرفه ای نباشد به ناچار از دینش برای تامین زندگیش بهره می برد[دین فروشی می کند].»(9)
پی نوشت ها:
1-الکافی،ج5،ص78؛
2-دعائم الاسلام، ج2،ص15؛
3-الکافی، ج5، ص88؛
4-ارشادالقلوب، ص 206؛
5-تنبیه الخواطر و نزهه النواظر، ج2، ص229؛
6-غررالحکم، ص266؛
7-الکافی، ج5، ص72؛
8-بحارالانوار، ج84، ص158؛
9-مستردک الوسائل، ج13، ص11)
پایان پیام/9
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar