Misalnya mengapa Imam melakukan ini atau mengapa tidak melakukan ini, dan ada juga yang membandingkan antara satu Imam dengan Imam yang lainnya.
Hal ini disampaikan Hujjatul Islam Hamid Kashani dalam kajian akhlaqnya saat menjelaskan bahwa janji setia kepada wilayayat ialah dimana seseorang meyakini bahwa ketaatan kepada Imam adalah wajib.
dijelaskannya, sepanjang sejarah yang ada terdapat banyak orang-orang di sekitar Imam yang mempertanyakan hal-hal yang tidak pada tempatnya kepada para Imam, misalnya mengapa Imam melakukan ini atau mengapa tidak melakukan ini, dan ada juga yang membandingkan antara satu Imam dengan Imam yang lainnya.
Sebagai contoh pertanyaan yang dilontarkan tentang mengapa Imam Husain as menentang Yazid hingga ia mereguk syahadah, namun mengapa Imam Sajjad as tidak melakukan hal ini. Padahal ini semua para Imam as yang lebih mengetahui untuk dapat menentukannya, namun banyak orang yang merasa lebih tahu dari pada para Imam as.
Salah satu di antara dalil yang menjadikan wilayat yang telah dijelaskan oleh Allah swt namun masih ada yang tidak menerimanya ialah syarat kewajiban taat kepada Imam as yang tidak dilakukan karena sebab wha nafsu sehingga menghalanginya. Sebagaimana hal ini menjadi sebab para Imam as menjadi syahid.
Dengan demikian kita harus memastikan diri kita dengan kebenaran, hak akan menjadi mudah dan panjang untuk dijelaskan namun ketika sampai pada prakteknya semua menjadi sulit, semua ini juga karena hawa nafsu yang selalu menjaga hak dari manusia, demikian jelasnya.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجتالاسلام حامد کاشانی استاد حوزه و دانشگاه در جلسه درس اخلاق هفتگی هیات میثاق با شهداء که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: ولایتمداری یعنی اینکه شخص امام را واجبالاطاعة بداند نه آنچه را که خود میخواهد، اینگونه نیست که یک دینی باشد و امامی به آن عمل کند بلکه رفتار امام دینساز است و سبب میشود ما دین را بفهمیم.
وی افزود: در طول تاریخ کسانی که با سوالات متعدد به امام ایراد میگرفتند که چرا فلان کار را کرد یا نکرد زیاد بودند، چنین افرادی با سیره یک امام؛ امام دیگر را نقد میکنند به عنوان مثال که چرا امام حسین(ع) مقابل یزید ایستاد و به شهادت رسید اما امام سجاد(ع) چنین نکرد؛ در حالیکه تشخیص اولویت قیام یا صبر در برابر ظلم کار امام است اما برخی بدون داشتن این تشخیص و با جلو زدن از امام خود را برحق میدانستند.
حجتالاسلام کاشانی عنوان کرد: زمان امام سجاد(ع) چون ایشان مقابل ظلم قیام نکردند او را متهم میکردند که انقلابی نیست به همین دلیل برخی از شیعیان به سمت زیدیه میروند که قیام کنند، وقتی کسی اصل ولایت را خوب نفهمید میگوید که ائمه(ع) پس از سیدالشهداء(ع) عاقلانه رفتار کردند.
استاد حوزه بیان داشت: زمان امام صادق(ع) یکی از اصحاب ایشان میپرسند که چرا امیرمومنان امام علی(ع) فدک را پس نگرفتند ایشان فرمودند به این دلیل که ظالم و مظلوم از دنیا رفته بودند، اما زمان امام موسی کاظم(ع) ایشان به خاطر فدک به زندان رفتند، چنین مواردی نشان میدهد که میشود با رفتار یک امام امام دیگر را تخطئه کرد اگر متوجه نباشیم که امام معیار است.
وی افزود: اگر زمانی امیرمومنان امام علی(ع) عایشه را به خاطر خروج بر امام و آن جنایات محاکمه نکرد به دلیل یقه سفید بودن او نبود بلکه برای این بود که اگر روزی اینها شیعیان را به نام بغی متهم کردند شاید آنها هم کوتاه آمدند.
حجتالاسلام کاشانی گفت: زمان امام موسی کاظم(ع) بیشتر امامزادهها به نام ظلم ستیزی قیام کردند بدون اینکه اولویت یا مصلحت اسلام را تشخیص دهند، تنها کسی که قیام نکرد امام بود.
استاد حوزه علمیه و دانشگاه ابراز کرد: شاعر و مسوول صدا و سیمای امیرمومنان امام علی(ع) است روز اول ماه رمضان مست میکند هرچه اطرافیان امام به ایشان میگویند شاعر سلبریتی و رسانهای است، امام نمیپذیرند و میفرماید که شراب خورده و باید محاکمه شود، امام ملاحظه نکرد که در انتخابات به نفع او صحبت کرده یا بعدها یک توئیت همین شاعر چقدر میتواند به نفع ایشان باشد مسوول تبلیغات خود را شلاق زد او هم رفت به معاویه پیوست، اما همین امام به امال ابوموسی اشعری و اشعث حکومت میدهد.
وی افزود: وقتی به حضرت زهرا(س) حمله میشود امام از ایشان دفاع بدنی نمیکنند، اگر همین رویداد در کشور ما رخ میداد کسانی که امام را واجب الاطاعة نمیدانستند میگفتند روی چه حسابی از دختر پیامبر(ص) دفاع نکرده است.
حجتالاسلام کاشانی اظهار داشت: بر اساس حکم الهی ولایت تحت هرشرایطی واجب الاطاعة است اگر ما آن را نمیپذیریم بر اثر هوای نفس است.
استاد حوزه خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که ما ولایت را آنگونه که خداوند مشخص کرده نمیپذیریم که در هر شرایطی واجب الاطاعة است هوای نفس، منافع گروهی یا صنفی است، همین امر سبب شد که امامزادهها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در شهادت چند امام سهیم باشند.
وی گفت: ما باید نسبت خود را با حق مشخص کنیم، حق در بیان از همه وسیعتر است اما به عمل که میرسد مشکل میشود هوای نفس، منافع شخصی، گروهی یا صنفی سبب میشود که از حق فاصله بگیریم.
حجتالاسلام کاشانی بیان داشت: امام موسی کاظم(ع) سیستمی را طراحی کرده بودند که با جمع آوری خمس توانسته بودند کارهای زیادی را برای اسلام انجام دهند اما با لو رفتن یکی از سرشبکهها امام زندانی شدند و همین شیعیان به حکومت فشار نیاوردند که امام آزاد شود یا سراغ امام رضا(ع) نرفتند که کار را بر ضد ظلم پیش ببرند.
پایان پیام/487
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Posting Komentar